söndag 12 augusti 2012

Kokosglass

Muuums!! Detta var en riktig höjdare....kokosglassen från Åse. Är ni sugna på en god glass och gillar kokos så prova detta....ni kommer inte bli besvikna :)

Kokosglass
4 äggulor
3 dl vispgrädde
2 dl krämig kokosmjölk
Sockerfri sockerlag: 0,5 dl sukrin+ (eller 1 dl sukrin) + 0,5 dl vatten, låt koka upp och sjuda någon minut, ställ sedan i kylskåp för att svalna.
3 msk Malibu (kokoslikör)


Till servering: 2 msk riven rostad kokos och ev valfri frukt som kiwi, mango, ananas. Jag använde ananas.
Vispa äggulorna tills de är fluffiga och vita. Smaksätt med sockerlagen (smaka av så du får det så sött du vill ha det) och malibun. Vispa grädden för sig, inte för hårt men fast. Vispa ner kokosmjölken i äggblandningen och rör sedan ihop även grädden med resterande.
Häll i glassmaskin och kör klart, häll i bytta så att glassen får frysa till lite extra.
Rosta kokosflingorna lite i het panna och strö över glassen vid servering.


Nästa gång jag gör denna kommer jag att ha i lite mer sockerlag och försöka hitta en kokosmjölk som är lite krämigare annars var detta en riktig höjdare.

Ni får stå ut med många recept nu men det är just där som jag är i en prövoperiod där jag försöker hitta en massa ny mat.

Kramar Josefin

2 kommentarer: