tisdag 4 mars 2014

Grönt te

Jag fick en idé för ett tag sen....att jag skulle dricka en kopp grönt te varje dag. Kan ju inte vara så svårt att dricka en kopp te om dagen, om det inte hade smakat illa. Ibland får jag för mig saker och då vill jag inte ändra på det och detta är en sån sak. Har ju läst att det ska vara nyttigt med grönt te. På iforms sida kan man läsa detta:
"ETT SUNT MIRAKEL FÖR HELA DIN KROPPDet gröna teet kommer från Kina och Japan och är gjort av samma blad som det svarta teet. Men bladen behandlas på ett sätt så att de bevarar de supernyttiga växtämnena, katechinerna, bättre än i svart te. Därför är grönt te något av ett mirakel för din hälsa.Det höga innehållet av nyttiga ämnen, framför allt katechinerna, innebär att grönt te är bra för din hälsa i alla avseenden. Superämnet i det gröna teet är en variant av katechinerna som kallas för EGCG.En av de mest utforskade teorierna är att grönt te förebygger cancer. Forskarna drar slutsatsen att minst fem koppar te om dagen ger ett effektivt skydd mot ett särskilt enzym som är överrepresenterat i de flesta cancertyper.Ämnet EGCG i grönt te hindrar cellerna i hjärtat och hjärnan att dö efter en hjärtinfarkt och främjar läkningen av celler så att man återhämtar sig snabbare.
Forskare från Florida har upptäckt att EGCG hämmar produktionen av ett protein kallat beta-amyloid som ger minnesförlust hos människor som lider av Alzheimer.2003 visade forskare från engelska Sheffield University att EGCG kan skydda ledbrosket mot skada vid reumatism.Amerikanska forskare har kommit på att grönt te ökar ämnesomsättningen och kan främja viktminskning.Grönt te innehåller naturliga antihistaminer som motverkar svullnad och irritation till följd av allergi."
Jag kommer försöka fortsätta att ta en kopp varje morgon och vem vet kanske kan det vara så att man lär sig tycka om det. Blir ju lite bättre med en skvätt grädde i som balanserar upp det hela :)
Kramar Josefin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar