fredag 12 oktober 2012

Chokladpraliner


Förra fredagen hade jag lotten att fixa fredagsfika på jobbet. Det känns lite konstigt att bjuda på kakor som man själv inte äter speciellt ofta längre men har samtidigt inte hittat någon kaka som jag verkligen gillar utan både socker och mjöl. desutom har vi nötallergi på jobbet så det ska även vara utan nötter. Velade länge men bestämde mig sen för att göra en klassisk kladdkaka med både vetemjöl och socker bara för att underlätta för mig själv. Men när kakan var klar var jag inte riktigt nöjd...jag ville göra något annat också så det fick bli en sats chokladpraliner som även jag kunde smaka på. Dessa var otroligt goda!!

Chokladpraliner:
1dl vispgrädde
200gr mörk choklad
50 gr smör
flytande honung
tabasco.

Koka upp grädden i en kastrull, låt koka i ca 1 min. Bryt ner chokladen i och tillsätt smöret honungen och tabasco. Rör till en slät smet och ställ den kallt tills den stelnat (jag ställde in den i frysen i ca 10 min). När smeten stelnat formar du smeten till bollar och rullar i kakao. Låt stå svalt innan du serverar dem.

Nästa gång tänkte jag prova på att röra ner lite hasselnötscreme i och rulla dem i hasselnötskross. tror att dessa går att variera i oändlighet. Ett bra grundrecept!
 
Kramar Josefin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar