onsdag 10 oktober 2012

Barndomsminnen

När jag växte upp hade vi alltid mysfredag med god mat och mys framför tv:n. En av våra favoriter
var Familjens Räkröra. Denna räkröra har fått flytta med mig och det är en rätt som både jag och min man gillar. Några förändringar har den fått men grunden är den samma.
 
 
Räkröra  (4 port)
1 kg räkor med skal
2 paprikor
250 gr champinjoner
2 msk tomatpurè
1,5 dl vitt vin
2 dl creme fraiche
1 dl grädde
curry
salt vitpeppar spiskummin paprikapulver
ngr dr tabasco ngr dr vinäger
smör
 
Stek champinjonerna och strö över rikligt med curry. Tillsätt paprikan och tomatpuren och låt det steka med ett tag innan vinet tillsätts. Låt puttra tills vinet reducerats lite. Rör i cremefraiche och grädde och låt koka upp. Rör ner de skalade räkorna och låt dem enbart bli varma.
 


Sist serverade jag det tillsammans med zuccinitagliatelle och det var en bra kombination.
 
Kramar Josefin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar