söndag 22 juli 2012

Sött


Jag är en riktig gottegris....det ska gärna vara gräddigt och kladdigt då gillar jag det allra bäst. Nu försöker jag att inte äta så mycket socker men det hindrar inte mig från att inte äta goda efterrätter. Det finns så många duktiga människor där ute som delar med sig av goda recept. Förra fredagen gjorde jag en Cheesecake i glas som jag hittade hos 56kilo.
Det var riktigt gott.


5-6 portioner
Mandelcrunch:
100 gr smör
3 dl mandelmjöl
ev 1-2 msk sötning (jag använde ica stevia strö)

300 gram philadelphiaost
3 dl grekisk yoghurt 10%
3 msk ica stevia strö eller valfri sötning (valfritt att utesluta också). Använder man riktigt socker är det 1 dl.
1 dl frysta halvtinade jordgubbar

Smält smöret och blanda med mandelmjölet och ev sötning. Bred ut på bakplåtspapper och grädda i ugnen, ca 175 grader i 7-8 minuter. Degen ska få färg utan att bli bränd. Ta ut och låt svalna, smula sönder till kaksmulor.
Vispa yoghurt och philadelphia med sötning, vispa ner jordgubbarna, allt ska bli en slät smet.
Varva krämen med kaksmulorna i ett glas och toppa med färska jordgubbar och lite crunch!

Till nästa gång jag gör denna kommer jag att hacka jordgubbar och varva med cranchen och krämen.


Kramar Josefin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar