onsdag 18 juli 2012

Renässansslott

Jag skulle kunna säga att jag är en av de personerna som är hemmablind. Många gånger åker man iväg till andra städer för att titta på olika historiska ställen...men igår åkte vi till Ekenäss slott och gick en guidad vandring. Historia är inte mitt starka ämne så när guiden började prata om olika årtal och vilka kungar som regerade då såg nog jag ut som ett frågetecken....men tror nog att jag kommer ihåg lite av det som sas.


Vyn som man möts av när man närmar sig slottet.






Förr fanns det en sjö med vallgrav runt omkring slottet. Den tömdes på 1800-talet då man trodde att det skulle generera i en bördig odlingsmark. Idag kan man se resterna av den i form av ett kärr.


Textillärare som jag är så fastnade jag ju självklart för linberedningen och....


....den kardade ullen och kardorna som låg framme i ett rum med ett otroligt ljus och rymd.



Maria Montazami skulle gillat detta rum med fåtöljer och soffor med enorma tassels



Visst var cyklarna vackra förr?


Tillverkning av glass gjordes redan på 1800-talet med en glassmaskin. Man la stora isblock i botten av hinken och fyllde sen metallbehållaren med grädde och så vevade man i cirka en halvtimme och så hade man en färdig glass. Mums!


Tvättbrädet stod vackert placerat i fönstret.


I köket fanns en vägg med hyllor vackert fylld med flera köksredskap.

Vill verkligen rekommendera er som bor i närheten av Ekenäs att bege er dit det var absolut värt att tillgringa en timme med att gå omkring i det slottet och se alla rummet och höra berättelserna om dem som levt där. Kanske det till och med har botat mitt ointresse för historia...:)

Kramar Josefin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar